اولین جت برقی جهان

  • امتیاز:
  • 4.6
  • از
  • 5
  • تعداد رای:
  • 28
  • تعداد بازدید:
  • 234

اتومبیل های پرنده ، که برای انسان رویای همیشگی می باشد به نظر می رسد حداقل بعد از پنج سال به واقعیت نزدیکتر شود. بسیاری از نمونه های اولیه اخیرا به نمایش گذاشته شده اند و پول زیادی صرف ساخت آنها شده است. هواپیما سازی Lilium Aviation در مرکز تجاری آژانس فضایی اروپا در مونیخ آلمان ، نمونه اولیه جت برقی به اسم Lilium Jet که یک هواپیمای مسافربری دو سرنشینه ، سبک وزن ارائه کرده که به صورت عمودی فرود و برخاست انجام می دهد.هواپیمای لیلیوم که همانند یک هلکوپتر به صورت عمودی تیک آف و فرود می کند، می تواند با چرخاندن موتورهای خود از وضعیت VTOL به پرواز رو به جلو تغییر حالت بدهد.

به نقل از فوربس، این هواپیمای دو سرنشینه فوق سبک می‌تواند نیاز به باند فرود را از میان برداشته و در هر سطحی با مساحت 15x15 متر مانند یک بالگرد فرود آمده و پرواز کند. جت تخم‌مرغی شکل لیلیوم اکنون در مرحله پیش‌ساخت قرار داشته و سازندگان که شامل چند فارغ‌التحصیل دانشگاه مونیخ هستند، قصد دارند آن را تا سال 2018 آماده فروش کنند. این جت می‌تواند به حداکثر سرعت 400 کیلومتر در ساعت رسیده و برد آن 500 کیلومتر است.

این جت پس از برخاست، با چرخاندن موتورها از حالت عمود پرواز، به حالت پرواز رو به جلو تغییر وضعیت می‌دهد. منبع سوخت این جت نیز باتری است که توسط یک منبع برق عادی قابل شارژ است. جت لیلیوم برای استفاده تفریحی طی ساعات روز طراحی شده است و بایستی آنرا به عنوان هواپیمای ورزشی سبک در اروپا دسته بندی نمود، برای کسب گواهینامه هدایت این هواپیما نیز 20 ساعت آموزش کافی است.

به گفته دانیل ویگاند، مدیرعامل و یکی از چهار موسس شرکت "هدف ما توسعه هواپیمایی برای استفاده در زندگی روزانه است. یعنی بدنبال هواپیمایی بودیم که بتواند به شکل عمودی تیک آف و فرود نماید و نیازمند زیرساخت گران قیمت و پیچیده نباشد". هرچند شاید به پرواز درآوردن هواپیما آنهم بدون نیاز به آموزش چندان عمل مخاطره آمیزی به نظر برسد، اما مدل جدید با وجود سیستم های اضافی برای باتری، موتور و الکترونیک (که باز هم شباهت بسیاری با سایر هواپیماهای الکتریکی VTOL همانند Joby S2 را به ذهن می آورد) نسبت به هلکوپتر ایمن تر است و با وجود کنترل کامپیوتری هوشمند برای تیک آف و فرود اتوماتیک، هر نوع ضریبی را برای خطای انسانی تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

همچنین از مزیت های این هواپیمای بدون سرنشین می توان به صدای کم ، عدم انتشار گازهای آلاینده به هوا و امکان استفاده به عنوان تاکسی اشاره کرد.