مترو چگونه حرکت می کند؟

  • امتیاز:
  • 4.5
  • از
  • 5
  • تعداد رای:
  • 124
  • تعداد بازدید:
  • 20803

مترو سيستمی است كه برای جابجايی حجم انبوهی از مسافر مورد استفاده قرار می گيرد و طبق استانداردهای بين‌المللی، ظرفيت اين نوع سيستم، 12000 تا 40000 نفر مسافر در ساعت می باشد. اين سيستم بصورت كاملاً حفاظت شده و در بافت درون شهری عموماً زيرزمينی و در حومه بصورت هم سطح با تعداد حداقل 5 واگن به جابجايی مسافر می پردازد. اين سيستم خود كشش برقی از طريق ريل سوم يا شبكه بالاسری تغذيه می گردد.

نوع برق درسیستم های برق‌رسانی به قطار به دو صورت سیستم AC و DC می باشد. در سیستم های برق رسانی به قطار سیستم DC برای قطار درون شهری استفاده می شود و سیستم AC برای قطارهای بین شهری استفاده می گردد. امروزه استفاده از ولتاژ 600 ولت تقریباً منسوخ شده است برای تغذیه قطار درسیستم های ریلی شهری ولتاژهای 750 و1500 و3000 ولت DC پیشنهاد می شود.

برای تغذیه قطار درسیستم های ریلی بین شهری ولتاژهای 15 و25 و50 کیلو ولت AC پیشنهاد می شود. در قطار های درون شهری مانند تراموا و مترو از برق DC استفاده می شود. چون در قطارهای شهری نیاز به شتاب اولیه بالا و سرعت گرفتن سریع قطار می باشد هر واگن خود کشش است و باید دارای موتور مستقل باشد و برای رسیدن به شتاب اولیه بالا و سرعت گرفتن سریع قطار باید از موتور های DCسری استفاده شود. به همین دلیل برق ACدر پستها بهDCتبدیل شده و به کمک شبکه در اختیار هر واگون قرار می گیرد. البته امروزه به کمک علم الکترنیک صنعتی می توان از موتور های AC به جای موتور DC استفاده کرد اما بازهم به دلایل فنی شبکه باید DC باشد. چون ما درمحدوده شهری قرار داریم در این رابطه ولتاژهای 750و1500ودرفواصل دورتر از3000 ولتDC استفاده می شود. در قطار های سنگین بین شهری و حومه شهری از برق AC استفاده می شود چون در قطارهای بین شهری و حومه شهری نیاز به شتاب اولیه بالا و سرعت گرفتن سریع قطار نمی باشد هر واگن خود کشش نیست وکل واگن ها به کمک یک کشنده کشیده میشوند. ولی بازهم در این کشنده از موتور های DC سری استفاده می شود .به همین دلیل برق AC دریافت شده از شبکه بالاسری در قطار به برق DC تبدیل شده و در اختیار موتور ها قرار می گیرد.

روش های برق رسانی به قطار 1- شبکه بالاسریدر این روش به کمک شبکه ای که در بالای سر قطار ایجاد می شود انرژی قطار تامین می شود. مزایای شبکه بالا سری - در پست ها تنظیم کننده ها لازم نیست زیاد حساس باشند. - ساییدگی پانتو گراف نسبت به جاروبک در ریل سوم کمتر است. - صدا در شبکه بالاسری نسبت به ریل سوم کمتر است. - برای تعمیرات ریل نیاز به قطع کردن برق نیست. - خطرات جانی برای افرادی که از روی ریل حرکت می کنند بسیار کم است.

2- ریل سوم در این روش به کمک یک ریل هادی که در کنار دو ریل دیگر نصب می شود انرژی قطار تامین می شود.اما اگر بخواهیم از ریل سوم برای تغذیه قطار استفاده کنیم استاندارد سیستم های ولتاژ اروپایی در راه آهن های برقی بر اساس EN50163 به ما فقط اجازه می دهد از ولتاژ 750 ولت استفاده کنیم.پس اگر ما بخواهیم از سطوح ولتاژ بالاتر استفاده کنیم باید از شبکه OCS استفاده کنیم. معمولا ریل کنتا تاکت سیم هادی با سطح مقطع ماکزیمم 900 میلی متر مربع می باشد به همین دلیل در جاهایی که ترافیک زیاد است و ما می خواهیم از ولتاژ 750 استفاده کنیم ریل سوم پیشنهاد می شود. این ریل تا 6000هزار آمپر به ما جواب می دهد. مزایای ریل سوم با ولتاژ 750 ولت و جریان مستقیم - نصب شدن در قطعات کوچک با بهترین فاصله جدا کننده - استفاده از برق متناوب محلی در شهر برای پست های حمل و نقل و رکتیفایرها - ساده بودن سیستم